آموزشی

مطالبی آموزنده و خواندنی

آموزشی

مطالبی آموزنده و خواندنی

چه چیزی می تواند عزت نفس را کاهش دهد؟

چه چیزی می تواند عزت نفس را کاهش دهد؟

عوامل مختلف باعث کاهش عزت نفس شما می شود. این عوامل ممکن است چیزهایی مانند افراد در زندگی شما یا محیط یا طرز فکر شما باشد. درک اینکه چه چیزی باعث کاهش عزت نفس شما می شود به شما کمک می کند تا یک برنامه عملی در مورد چگونگی کمک به شکوفایی آن و ایجاد خودآگاهی خود تهیه کنید.

شاید شما مطمئن نیستید که در مورد چه عواملی صحبت می کنیم. برای اینکه ایده بهتری به شما بدهیم، در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که می تواند باعث کاهش عزت نفس شما شود:

منبع

بدرفتاری: روابط بد و سخت با والدین، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی، می تواند به عزت نفس شما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که آزار جسمی و عاطفی توسط والدین یا سایر بزرگسالان عامل اصلی کاهش عزت نفس است.

ذهنیت: نگرش بدبینانه و طرز فکر ثابت، اعتماد به نفس را پایین می آورد زیرا ذهن شما را با افکار منفی درگیر می کند. به شما یادآوری می شود که به اندازه کافی خوب نیستید یا هیچ اتفاق مثبتی برای شما نخواهد افتاد و اعتماد به نفس شما آسیب می بیند.

رویداده ای زندگی: در حالی که برخی از رویداده ای زندگی شما را بالا می برند، برخی دیگر اعتماد به نفس شما را پایین می آورند. به عنوان مثال اگر در مدرسه درس سختی می خوانید و در برخی از تکالیف شکست خورده اید، شروع به انتقاد از خودتان و این عقیده می کنید که دستاوردهای شما ضعیف هستند. فارغ التحصیلی از مدرسه، تغییر شغل یا جابه جایی شهرها همگی می توانند بر شخص شما تاثیر بگذارند.

استانداردهای اجتماعی: یک بررسی از دانشجویان سال اول دانشگاه نشان داد که ۶۵ آن ها گفته اند که ارزش خود را براساس ظاهر خود قرار می دهند. منابع خارجی مانند تایید دیگران و تصویر بدن باعث می شود که ارزش خود را در هر زمانی پایین بیاورید، و ممکن است بازیابی آن دشوار باشد.

تعیین اهداف: تعیین اهداف عالی است اگر بدانید چگونه آن ها را به درستی تنظیم کنید. وقتی اهدافی را تعیین می کنید که دست نیافتنی و غیر واقعی هستند، باعث می شود وقتی به آن ها دست پیدا نمی کنید، درباره خودتان ضعیف فکر کنید. حتی اگر این اهداف در وهله اول دست یافتنی نباشند، خودشناسی شما ضربه می خورد.

https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=268371

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد